«Η αέρινη παρέα»: Ένα τρυφερό παραμύθι για τη φιλία, που μερικές φορές, μας λείπει
Τι συμβαίνει όταν ο μοναδικός μας κολλητός μετακομίσει μακριά; Τα πράγματα φαίνονται και -εδώ που τα λέμε- είναι σκούρα. Άραγε, ποιος μπορεί να μας βοηθήσει να αποκτήσουμε νέους φίλους; Και εμείς από την μεριά μας τι όπλα πρέπει να επιστρατεύσουμε για να τα καταφέρουμε;
Η Ντένια Πάτρα υπογράφει το παραμύθι «Η αέρινη παρέα», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή, σε εικονογράφηση της Ιωάννας Καλοστεφάνου. Πρόκειται για ένα πολύ τρυφερό και αισιόδοξο βιβλίο για την αξία της φιλίας και τη δύναμη της φαντασίας, που μιλά στα παιδιά για το πόσο σπουδαίο είναι να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματά μας και να τα επικοινωνούμε, να λειτουργούμε με πείσμα και θέληση και την ίδια στιγμή να μην ξεχνάμε ποτέ να ονειρευόμαστε με όλη μας την καρδιά.
Τίτλος: Η αέρινη παρέα
Συγγραφέας: Ντένια Πάτρα
Εικονογράφηση: Ιωάννα Καλοστεφάνου
Σελίδες: 36

-Κυρία Πάτρα, ποια ήταν η πηγή έμπνευσής σας για να γράψετε την «Αέρινη Παρέα»;
Αφορμή για το βιβλίο στάθηκε η διστακτικότητα ορισμένων παιδιών να αποκτήσουν φίλους. Η θλίψη που καθρεφτίζεται στα μάτια τους. Τα εσωστρεφή παιδιά δεν μπορούν εύκολα να γίνουν μέλη μιας ομάδας. Χρειάζονται ενθάρρυνση. Αυτή η διστακτικότητα έγινε πηγή έμπνευσης σε μια ιστορία που, με οδηγό τη φαντασία, ο ήρωας κατορθώνει να αποκτήσει φίλους.
-Τι εμποδίζει τον κεντρικό σας ήρωα, τον Ορέστη, να ζητήσει από τους συμμαθητές του να γίνουν φίλοι;
Ο Ορέστης είναι ένα εσωστρεφές, άτολμο παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτός είναι ο λόγος που απομακρύνεται από τα υπόλοιπα παιδιά. Επιθυμεί να αποκτήσει φίλους αλλά δεν μπορεί να προσεγγίσει τους συμμαθητές του. Ορισμένα από τα χαρακτηριστικά των παιδιών που μένουν στο περιθώριο είναι η ντροπαλότητα, η έλλειψη διεκδικητικής συμπεριφοράς. Επίσης, οτιδήποτε διαφοροποιεί το παιδί από τα υπόλοιπα, όπως βάρος, ύψος, εθνικότητα, βαθμολογική επίδοση μπορεί να αποτελέσει αιτία αποκλεισμού.
-Με ποιους τρόπους και προς ποια κατεύθυνση τον βοηθά η «Αέρινη Παρέα»;
Η «Αέρινη Παρέα» είναι το μυστικό παιχνίδι του Ορέστη και του αγαπημένου του φίλου. Εμφανίστηκε απρόοπτα στη ζωή του για να γεμίσει δημιουργικά το χρόνο του. Η ξεχωριστή της δύναμη, με έναν μαγικό τρόπο, ένωσε τον ήρωα με τους συμμαθητές του.
-Ποια στοιχεία πρέπει οπωσδήποτε να έχει ένα παιδικό βιβλίο, ώστε να πετύχει τον σκοπό του, να κερδίσει την προσοχή του μικρού αναγνώστη;
Ένα βιβλίο που καταφέρνει να αγγίξει την παιδική ψυχή τότε κατορθώνει να ξεκλειδώσει ένα μαγικό κόσμο συναισθημάτων. Η λογοτεχνική εμπειρία είναι προσωπική, ατομική εμπειρία. Κάθε βιβλίο μπορεί να εμπνεύσει και να αφυπνίσει με ξεχωριστό τρόπο κάθε αναγνώστη. Γνωρίζουμε ότι η λογοτεχνία συμβάλλει καθοριστικά στην αγωγή του ανθρώπου και όχι μόνο την αισθητική, γιατί είναι φορέας κοινωνικών και πολιτισμικών αξιών. Το παιδικό βιβλίο είναι ένας ξεχωριστός, ανεξάντλητος μαγικός κόσμος, που συμβάλλει στην ψυχική ωρίμανση των παιδιών. Ακόμη, τα παιδικά βιβλία πρέπει να έχουν παιδευτικό χαρακτήρα, να καλλιεργούν τη φαντασία, να διαθέτουν γλωσσικό πλούτο και να συμβάλλουν στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού.

-Με οδηγό το παραμύθι μας, τι θα μπορούσε να συζητήσει ο γονιός με το παιδί του μετά την ανάγνωσή του;
Ένα παιδικό βιβλίο μπορεί να γίνει αφορμή να μιλήσουμε για τα παιδιά για διάφορα θέματα. Ο ρόλος του γονιού είναι καθοριστικός για την απόκτηση αναγνωστικής συνείδησης. Με αφορμή την ανάγνωση της «Αέρινης Παρέας» ο γονιός μπορεί να συζητήσει με το παιδί του την αξία της φιλίας, που κατέχει σπουδαία θέση στην καρδιά κάθε ανθρώπου. Ο χαρακτήρας του κεντρικού ήρωα μπορεί να γίνει αφορμή να μιλήσουμε στα παιδιά για την ενσυναίσθηση, την ικανότητά μας να κατανοήσουμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια του διπλανού μας, του φίλου μας. Ο γονέας οφείλει να ενθαρρύνει την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης του παιδιού. Επίσης, ξεκινώντας από μια ιστορία τα παιδιά είναι πιο εύκολο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να ταυτιστούν με τους ήρωες και να αφεθούν σε νέες περιπέτειες. Η ανάγνωση ενός βιβλίου από το γονιό προς το παιδί είναι μια μοναδική εμπειρία, η οποία δημιουργεί υπέροχες αναμνήσεις που συνοδεύουν το παιδί στην ενήλικη ζωή του.
-Σε μια εποχή μεγάλης εσωστρέφειας, αλλά και υπερέκθεσης μέσω των social media, πόσο εύκολο είναι να κάνει κανείς φίλους;
Το διαδίκτυο αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο της σύγχρονης εποχής, το οποίο διευκολύνει την καθημερινότητά μας, ωστόσο πρέπει να χρησιμοποιείται με μέτρο. Η δημιουργία φιλίας στην εποχή μας είναι πιο δύσκολη, η κοινωνικότητα όλων λόγω της πανδημίας έχει πληγεί. Το διαδίκτυο ήταν μια διέξοδος κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν αμέτρητες υπηρεσίες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όμως χρειάζεται προσοχή και εποπτεία των γονιών. Ας μην ξεχνάμε ότι η εικονική φιλία δεν είναι πραγματική φιλία. Μπορούμε να απενεργοποιήσουμε τις οθόνες και να προγραμματίσουμε μια βόλτα με τους φίλους μας. Η ανθρώπινη επαφή είναι μια ανάγκη που χρειαζόμαστε να ικανοποιούμε στη ζωή μας.
-Είστε η ίδια μητέρα. Ποιο είναι το μεγαλύτερο μάθημα ζωής που έχετε πάρει από τα παιδιά σας;
Η απόκτηση παιδιών αποτελεί σταθμό στη ζωή μιας γυναίκας. Η επικοινωνία με τα παιδιά είναι υπέροχη, τα ζεστά ειλικρινή χαμόγελα των παιδιών είναι αφοπλιστικά. Καθημερινά τα παιδιά μάς διδάσκουν τις σπουδαίες αξίες της ζωής. Η αθωότητα, ο ενθουσιασμός, η ευθύτητα, η ειλικρίνεια, ο αυθορμητισμός, η αγνή, άνευ όρων, αγάπη, η πίστη στα θαύματα και η ματιά τους στη θετική πλευρά της ζωής είναι μερικά από τα σημαντικότερα μαθήματα που μας δίνουν τα παιδιά. Το σπουδαιότερο, όμως, είναι η ζεστασιά που νιώθουμε στην καρδιά και το αβίαστο χαμόγελο, που ζωγραφίζεται στα χείλη μας, όταν μας κοιτούν.
-Τι σας κάνει να χαμογελάτε και τι σας εξοργίζει;
Είμαι ευτυχισμένη όταν υπάρχει υγεία και ειρήνη. Χαμογελώ όταν μοιράζομαι στιγμές με τα αγαπημένα μου πρόσωπα και όταν βλέπω τα λαμπερά μάτια και τα ζεστά χαμόγελα των παιδιών. Τα παιδιά είναι το πιο αγνό κομμάτι της κοινωνίας μας, οφείλουμε να επενδύσουμε στη μόρφωσή τους και την ψυχική τους γαλήνη.
Με εξοργίζουν όσοι μένουν απαθείς, σχολιάζουν, κρίνουν χωρίς να δρουν, χωρίς να αντιδρούν και χωρίς να τοποθετούνται απέναντι στα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.
